הקשר בין החינוך הדמוקרטי ובין העמדה כלפי הצבאה והמוטיבציה לשירות צבאי -סמינריון מחקר

תקציר העבודה

תקציר העבודה עוסקת בקשר שבין החינוך ההתנסותי חווייתי לדמוקרטיה, ובין העמדה כלפי הצבא, המוטיבציה לשירות צבאי, ובחירת המקצוע הצבאי. המחקר מניח כי ללמידה העקיפה (דרך ההתנסות והחוויה) ישנה השפעה רבה יותר מאשר ללמידה הישירה (תכנים מילוליים בלבד), וכי ישנה סתירה בין הלמידה העקיפה בבית הספר הדמוקרטי ובין הגיוס לצבא, שהוא מוסד טוטאלי במהותו. ההנחה היא כי החינוך ה"מסורתי" קרוב יותר על רצף הטוטאליות למוסד הצבאי, מאשר החינוך ה"דמוקרטי", ועל כן יקל על המעבר. על פי ההשערות תלמידי ה"דמוקרטי" יהיו בעלי עמדות שליליות יותר כלפי הצבא, בעלי מוטיבציה נמוכה יותר לשירות צבאי, יישמו יותר את המוטיבציה הנמוכה באי גיוס לצה"ל, וכן שוער שהתלמידים שכן יתגייסו יהיו פחות קרביים, ויבחרו במקצועות שונים מתלמידי בית הספר "אוסטרובסקי" (שמייצג את החינוך המסורתי). במחקר השתתפו 30 תלמידים מבית הספר הדמוקרטי בחדרה, ו- 30 תלמידים מ"אוסטרובסקי" ברעננה. 60 התלמידים הם בגילאי 17-19 ונמצאים לפני גיוס.
למחקר נבחרו תלמידים שלומדים לפחות שנתיים בבית ספרם. הנבדקים התבקשו למלא שאלונים שחלקם חוברו לצורך מחקר זה וחלקם נאספו ממחקרים קודמים. חלק ראשון של השאלון נועד לתקף את ההבדל בין בתי הספר בסוג החינוך. החלק השני נועד לבדיקת השערות המחקר, ובחלק השלישי נאספו נתונים סוציואקונומיים על הנבדקים. במחקר נמצא כי תלמידי הדמוקרטי הם בעלי עמדה שלילית יותר כלפי הצבא, ובעלי מוטיבציה נמוכה יותר לשירות צבאי. עוד נמצא שבקרב בעלי המוטיבציה הנמוכה תלמידי "אוסטרובסקי" יתגייסו בכל זאת למרות אי רצונם, ואילו תלמידי ה"דמוקרטי" נוטים לממש את עמדתם ואת אי רצונם להתגייס. לא נמצא הבדל בהתפלגות המקצועות או במידת ה"קרביות".  "קרביים" נמצאו גם בקרב תלמידי ביה"ס  הדמוקרטי.