סיכומי שיעור - לשון חכמים - ד"ר בירנבוים
מוסד לימוד | אוניברסיטת בר-אילן |
סוג העבודה | סיכום |
מקצוע | תחומים אחרים |
מילות מפתח | בלשנות, חז"ל, לשון, לשון חז"ל, לשון חכמים, לשון עברית, ניקוד |
שנת הגשה | 2003 |
מספר מילים | 2247 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
תקופת לשון חז"ל: 500- (שיבת ציון) עד 200 (חתימת המשנה) או מצומצם יותר: 200- עד 200. עד שנת 200 דיברו עברית, אח"כ היא נדחקת לגמרי ע"י הארמית וחוזרת בפיוטי הקליר.
גייגר, לשון חז"ל היא ספרותית:
1. לפי ספרי דניאל, עזרא וירמיהו ניתן לראות שדיברו ארמית.
2. יש הבדל עצום בין ל"ח ללשון המקרא ואין חוליות קישור.
3. כתובות ארמיות: עוזייה מלך יהודה, ואדי סלעה.
4. מילים חדשות בל"ח הן שאולות מארמית או מושפעות ממנה.
הפרכות:
1. עזרא ודניאל: יש עדויות שדיברו עברית. כי נכתבה עברית לצד הארמית. נחמיה: "גם בימים ההם ראיתי.. ואינם מכירים לדבר יהודית… ומביניהם חצי מדבר אשדודית..", מכאן שחלקם יודעים עברית וההתבוללות אינה מוחלטת.
2. אין חוליות ביניים: המקרא פרוש על 1000 שנה, ומתחלק ל- 3: ABH – שירה מקראית קדומה, SBH- חומשים, נביאים, תרי-עשר, LBH- מאוחרים: שיה"ש, קוהלת, משלי. יש ספרי ביניים: יחזקאל בין SBH/LBH, ספר בן סירא ומגילות ים המלח בין LBH לבין ל"ח.
3. כתובות ארמיות: ארמית היתה הלשון הרשמית ולכן היה לשטרות ומסמכים תוקף חוקי. כמו כן, נמצאו גם כתובות עבריות: כתובת בני חזיר.
4. מילים שנשאלו מארמית: היו בשימוש כי לא היו להן תחליפים עבריים, וההלכות היו מארמית ממקורן. זוהי לא הוכחה שהשפה הארמית היתה השפה הדבורה היחידה.
5. הוכחות נוספות:
· פשוטי עם ידעו עברית יותר מהחכמים (שפחת רבי או תגרי ירושלים) · בר כוכבא כתב בעברית:
"בטוב אתן יושבין, אוכלין ושותין"… "מעיד אני עליי תשמיים שאני נותן תכבלים ברגליכם" · סגל: בהשוואה של קווי המקרא ול"ח, נמצאים בל"ח קווים חדשים שאינם מוסברים על ידי הארמית. לעיתים אף נראה של"ח היא ארכאית ללשון המקרא.
מקרא ל"ח ארמית אנחנו אנו אנן , נחנא התפעל נתפעל אין אלה אלו אילן , אינון , אילך מסקנה: ל"ח היא המשך של דיאלקט שהיה מדובר בתקופת בית ראשון, והשונה מהמקרא. במשך הזמן הוא הושפע גם מארמית.