טקסי חופה בקרב יוצאי בריה"מ לשעבר- סינקרטיזם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 11568
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

עבודת סמינריון במסורת המשכיות ושינוי טקס החופה בישראל בקרב יוצאי רוסיה 01.07.2005
פרק א' – מבוא
בעבודה הנוכחית אנתח את טקס החופה בקרב יוצאי רוסיה מהיבטים שונים. בפרק זה אתייחס למהלך טקס החופה על-פי המסורת היהודית. החתונה היהודית המסורתית רצופה טקסים מלאי-משמעות, המבטאים את החשיבות העמוקה ביותר של הנישואין ואת מטרתם. הטקסים הללו מסמלים את היופי שבמערכת היחסים שבין האיש לאשתו, וכן את המחויבויות שלהם זה כלפי זו, ושל שניהם כלפי העם היהודי. בתהליך ההכנה לקראת החתונה, החתן והכלה צריכים לשים לב לא רק לאספקטים החומריים והיומיומיים של חיי הנישואין, אלא עליהם לוודא שהם מוכנים לקראת עתידם המשותף גם ברמה הרוחנית והמוסרית.
יום החתונה הופעתו של יום החתונה מבשר את הזמן השמח והקדוש ביותר בחייו של האדם. יום זה נחשב כיום-כיפור פרטי עבור החתן והכלה, משום שביום זה, כאשר הם הופכים לנשמה חדשה ומושלמת, מתכפרות להם כל שגיאות העבר. כמו ביום הכיפורים, גם ביום החתונה החתן והכלה צמים (מהזריחה ועד תום טקס הנישואין). בטקס עצמו, החתן לובש "קיטל" (חלוק לבן מסורתי, שיש הנוהגים ללבוש ביום-כיפור).
קבלת פנים נוהגים שהחתן והכלה לא נפגשים בשבוע שלפני החתונה. לשם כך, לפני טקס החופה מקיימים שתי קבלות-פנים נפרדות. המסורת היהודית משווה את הזוג למלך ומלכה. הכלה יושבת על "כס-מלוכה", וכך מקבלת את פניהם של האורחים, והחתן מוקף אורחים ששרים ושותים לכבודו.
כיסוי פני הכלה השלב הבא הוא ה"בדקין" – כיסוי פני הכלה, החתן מכסה בהינומה את פניה של הכלה. ההינומה מסמלת את רעיון הצניעות, ומעבירה את המסר שללא קשר ליופי החיצוני של הכלה, הדבר החשוב הוא הנשמה והאישיות. החתן מתקדם למקום מושבה של הכלה, כאשר בני משפחה וחברים מלווים אותו בדרכו, ומניח את ההינומה על פניה. זהו מנהג עתיק שנמצא בראש רשימה ארוכה של פעולות, אשר בעזרתן מסמל החתן את התחייבותו לכסות ולהגן על אשתו. המעשה אף מזכיר את רבקה אמנו, שכיסתה את פניה לפני שנישאה ליצחק.
החופה טקס הנישואין מתבצע מתחת לחופה, המסמלת את הבית שעתיד להיבנות עבור הזוג המיועד. החופה פתוחה מכל צדדיה, בדיוק כמו שאוהלם של אברהם ושרה היה פתוח לארבע רוחות השמים, בכדי לסמן לחברים ולקרובים שהם מוזמנים להתארח ללא הגבלה. בדרך כלל החופה נערכת בחוץ, תחת כיפת השמים, כסימן לברכה שניתנה ע"י הקב"ה לאברהם אבינו, שזרעו יהיה "ככוכבי השמים". החתן והכלה לא עונדים שום תכשיט כשהם מתחת לחופה. ההתחייבות ההדדית שלהם זה כלפי זו מבוססת על אישיותם, ולא על רכושם. הורי החתן בדרך כלל מלווים אותו אל החופה, ולאחריהם מגיעה הכלה עם הוריה. מתחת החופה, מקיפה הכלה את החתן שבע פעמים. במקביל לכך שהעולם נברא בשבעה ימים, הכלה כאילו בונה בזאת את קירות ביתם החדש של בני הזוג.
המספר שבע מייצג גם את השלמות שתתקיים רק אם שניהם נמצאים זה עם זו. הסבר אחר הוא, ששבע ההקפות עומדות כנגד שבע הפעמים בהן הזכירה התורה: "כי ייקח איש אישה". בשלב זה נעמדת הכלה לימינו של החתן.
הקידושין –
    תוכן עניינים
פרק א'           –  מבוא __________________________________ עמ' 2-5
פרק ב' –         ניתוח הטקס על סמך התצפיות _______________עמ' 6-11
פרק ג' – סמלים ומנהגים –         חלק א' _______________________________ עמ' 12-17
–         חלק ב' __________________________________ עמ' 18
פרק ד' – פרשנות מסורתית ופרשנות אנתרופולוגית לטקס החופה –         מהו טקס בכלל?_________________________ עמ' 19-20 –         פרשנות מסורתית לטקס החופה______________ עמ' 21-22
–         פרשנות אנתרופולוגית לטקס החופה __________ עמ' 22-26
פרק ה'          – מהלך טקס נישואים כפי שהיה נהוג ברוסיה ______ עמ' 27-29
         – סינקרטיזם _____________________________ עמ' 29-30          – מודל מרכזי במחקרי עלייה וקליטה _____________ עמ' 30-31
         – מדוע עולים חדשים מרוסיה מבצעים את טקס החופה__ עמ' 31
סיכום _________________________________________ עמ' 32
ביבליוגרפיה _____________________________________ עמ' 33
נספחים _____________________________________ עמ' 34- 40   העבודה בפונט 14, ללא אזכור מקורות בגוף הטקסט