פועלו של תומס ג'פרסון ומדיניות הספר

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7561

תקציר העבודה

פועלו של תומס ג'פרסון ומדיניות הספר תוכן עניינים
תוכן עמוד
1 . מבוא

2
2 . מדינות הספר  
4
2 .1 הספר מהו
2 .2 אזורי הספר בעולם החדש
2 .2
הספר בארצות הברית
4
4
6
3 .הרקע לפועלו של ג'פרסון 9
 
3 .1
מדינות הדרום  3.2 מצבה הכלכלי שח ארצות הברית בתחילת המאה הי'ט.
3 .3 החקלאות וההגירה למערב אמריקה 9
1 2

1 4

4 . תומאס ג'פרסון האיש ופעלו
1 6

4 .1 כתב הזכויות והצהרה של וירג'יניה.
19

4 .2
אידיאל החקלאות הג'פרסוני.
4.3
הגדרת הגבולות ורכישת לואיזיאנה.
2 1
2 2
5. סיכום ומסקנות
2 5

6 . ביבליוגרפיה
2 8

1 . מבוא
"מדינות הספר" הינו מושג ההולך ונעלם מעולמנו, שכן משמעו השתלטות על אדמה שאינה מיושבת הגובלת עם הגבול הפיסי של אותה מדינה, אך במאה ה-21 גבולות המדינות מוגדרות ללא עוררין, והסטת גבול יכולה לגרור את אותה מדינה לעימות אשר יגרור אבדות אדם ונזקים רבים, כמו כן כמעט שטחים "חופשיים, אשר אינם תחת שליטה הפורמלית של מדינה מסוימת. ישראל , הספיקה במאה האחרונה להיות משני צידי המתרס, הצד הראשון, העם אשר מדינה אחרת משתלטת על אדמתה והיא סובלת ממרותה של הכובשת, האוכלוסייה צריכה לקבל את חוקיה של אותה מדינה את המדיניות שלה ואת יחסם של הכובשים, כך היה כאשר מקומיים יהודים היות תחת האימפריה העותומנית ותחת האנגלים.  לאחר הקמת מדינת ישראל , היה עליה לכבוש שטחים שכן היא ראתה בדרך זו דרך יחידה להתפשטותה והבטחת גבולותיה וקיומה.  עתה ישראל עמדה במצב בו היא מכתיבה את מדיניותה לתושבי המקום אשר אינם יהודים. אלו נחשבים לאזרח מסוג ב', כלומר הוא זכאי לאותם זכויות כמו עמיתיהם היהודים. אך, אין להשוות מדיניות ספר זו לזו של ארה"ב , שכן הטיעונים לזכיותינו על אדמה זו הינה שונים, והסיבות ונסיבות לקבלת העצמאות שונות מיסודן ואינה ניתנות להשוואה ,  הזכות ההיסטורית, השואה היו הרקע לקבלת המדינה. מדיניות הספר הגיעה לשיאה בשלהי המאה ה-18 , שכן גילוי אמריקה והטבותיה גילו עולם חדש לישן, וקיוו לבנות עולם טוב יותר,בו ההזדמנויות תיהנה רחבות והעבר ישכח, תושבי העולם החדש היו לא רק אנשים בעלי מידות טובות אלא גם אסירים לשעבר, אנשים אשר ירדו מנכסיהם ועוד. מרביתם חשבו כי הנה נפלה לחלקתם הזדמנות שניה באמריקה.    הזיכרון האנושי הינו קצר ומנרדף הפך לרודף, במדינות ארצות הברית הילידים, האינדיאנים, סבלו תחת זרועם התושבים החדשים אשר אט אט השתלטו על שטחים חדשים, הקימו חוות וערים. האינדיאנים חסרי הכל נדחקו החוצה.
התושבים החדשים לא הכירו באינדיאנים כבעלי  הקרקע, ואף החוקים אשר נחקקו, כתב העצמאות והחוקה אשר נכתבו כל בירכי הדמוקרטיה לא העניקה להם זכויות שוות. תומס ג'פרסון, מדינאי בעל חזון,  היה מחלוציי הספר ,  וממיישמו, הוא האמין כי העולם יהיה טוב יותר במידה ויהיה בנוי מחקלאים, עובדי האדמה , הוא ראה בחיבור של האדם לאדמה כתורם לאישיותו של האדם ופעלו.  על מנת שיהיה אדמה לכל דורש, ומספר החקלאים יגדל הוא נקט במדיניות הספר, השתלטות על  אדמות אשר בהם יושב המקומי חסר האמצעיים, היה אחד הצעדים אשר נתמכו במדיניותו. ההשתלטות הגדולה ביותר הייתה "רכישת לואיזיאנה", רכישה זו הגדילה את שיטחה של אמריקה באלפי קילומטרים נוספים.
פעלו של ג'פרסון נתונה במחלקת שכן לחם הוא למען זכויות האדם והשוויון אך כל עוד הדבר יוחס לאדם הלבן באשר לאדם האדום והשחור לא נעשה דבר, זכויותיהם הושגו שנים רבות  לאחר מותו.    עבודה זו עוסקת במדיניותו של ג'פרסון והשפעת מדיניות זו על שאלת הספר, בעבודה זו אסקר תחילה מהי מדיניות הספר בכלל ובארצות הברית בפרט לאחר מכן אדון ברקע המדיני , חברתי  שהיה בימיו של ג'פרסון במושבות בדרום, ומצבה הכלכלי בארצות הברית בתקופה זו. כמו כן קורות חייו של ג'פרסון במדיניותו הפוליטית ופעלו בנושא הספר , במטרה לתת נקודות מבט שונות המתארות כיצד מדיניותו של ג'פרסון מתקשר לשאלת הספר.
שאלת מחקר אשר תיבדק לאורך העבודה:  האם מדיניות הספר הינה תולדה של אדם אחד אשר באמונתו האיתנה פעל במטרה להקים מדינת חקלאיים, אשר תיתן לכל אדם הזדמנות לעבד את אדמתו, או שמא מדינות הספר זוהי תולדה של נסיבות חברתיות וכלכליות אשר עודדו את הנהירה אל המערב.