עמדת הדינים הדתיים השונים כלפי ריבוי נישואין- ביגמיה

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6190
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

משפט : עמדת הדינים הדתיים השונים כלפי ריבוי נישואין- ביגמיה תוכן העניינים.
נושא                                                                                                     עמוד מבוא.                                                                                       2
הביגמיה ביהדות.                                                                       4
הביגמיה בנצרות.                                                                       7
ריבוי נשים באיסלאם.                                                                9
החוק הישראלי.                                                                         13
5.1   התר לשאת אישה שניה .                                          17
5.2   פסקי דין בנושא ריבוי נשים.                                     18
סיכום ומסקנות.                                                                                    20 ביבליוגרפיה                                                                              22

1 .מבוא ביגמיה = נישואיי כפל.  כאשר מדובר על נישואיי כפל ועל ריבוי נשים בכלל , לא ניתן שלא להתייחס למקרים יוצאי דופן במקרא , כמו המלך שלמה ודויד אשר להם נשים ופילגשים רבות, לכעורה נראה טוב לו וטוב להן. אך האם פני הדברים כך ?
כיום,בעולם של שיווין ותחרות,קשה לנו לדמיין גבר אשר נשוי לשתי נשים או ההפך . אך להפתעתנו נגלה כי קיימות פרצות בחוק אשר מתרות קיומו של מצב זה למרות העונש בגין העברה. לפי דין תורה הנישואין הם פוליגמיים, ובידי הבעל לשאת יותר מאשר אישה אחת. המעמד המשפטי של כל אחת מהנשים שווה למעמדה של אישה שהיא יחידה לבעלה, והנישואין עם כל אחת מן הנשים אינם באים לקצם אלא בגירושין או במות הבעל . האישה לעומת זאת אינה יכולה להינשא בו זמנית ליותר מאשר בעל אחד . זו למעשה משמעות המונח "קידושין" : האישה נאסרת על כל העולם כהקדש ובעקבות פעולת הקידושין היא מזומנת ומיוחדת לבעלה בלבד. כך נמנעת כל אפשרות שבעודה היא אשת איש יתפוס קשר קידושין בינה לבין איש אחר ולקידושין כאלה אין כל תוצאות משפטיות.  על פי דיני ישראל מוסד הקידושין והנישואין נוצר עקב פעולתה של הבעל והאישה . מעשה הקידושין ונישואין ביהדות נעשית באמצעות  קניין כסל של טבעת,בפעול הקניין ניתן התוקף המשפטי לקידוש בני הזוג. הרב הנוטל חלק הטקס אינו אלא מסדר קידושין .
דהיינו מפקח על על קיום דרישות ההלכה כדי שלא יהיה כל פגם במעשה הקידושין של הבעל.
הבעל ואישה שותפים למעשה הקידושין אך הבעל הוא המקדש והאישה היא המתקדשת כתוצאה מאקט הקידושין רק האישה מקודשת ומיוחדת לבעל  ואילו בוא אינו נעשה מקודש ומיוחד לה , בהיותו כשיר לקדש לו יותר מאשר אישה אחת . עד כאן ביחס למצב המשפטי שעל פי דין תורה . בפועל חוסר השוויון האמור בין שני המינים , הממונע מהאישה להיות נשואה בו זמנית לשני גברים ומאידך מאפשרת לבעל לשאת יותר מאישה אחת אינו קיים בזמן הזה וזאת בשל תקנה אשר נחקקה לפני כאלף שנה בקרב יהודי אשכנז על ידי רבנו גרשום מאור הגולה האוסר הל ריבוי נשים תקנה אשר ידועה כחרם דרבנו גרשום (חדר"ג).
במדינת ישראל חלה כיום תקנת הרבנות הראשית משנת תש"י , שלפיה אשור לכל יהודי בארץ ישראל , בלי הבדלי עדה, לשאת אישה על אישתו ללא היתר מבית דין מוסמך. בעיית ריבוי נישואין במשפטנו מורכב למדי.
הדינים הדתיים מציגים בנושא זה גישות מנוגדות , מטרות של חוק הפלילי ,החילוני, האוסר על ריבוי נישואין.  אינן מובנות מאליהן. נראה כי יש לבדוק את הבעיה בכללותה מתוך ניתוח האינטרס המוגן בעבירת הביגמיה כפי שנקבע על ידי המחוקק החילוני. הבעיה מקורה בחוק , שכן למרות האיסור ומבחינה זו לא שינתה תקנת רבנו גרשום מאור הגולה או תקנת הרבנות הראשית של היום , כלום. תקנת רבנו גרשום מאור הגולה לא שלל את כושרו המשפטי של הבעל לשאת אישה שנייה  על אישתו . אלא, רק אסרה עליו את הדבר, ולכן על פי עקרונות ההלכה , אם עבר על החוק וקידש אישה שניה  בטבעת וקידושין לפי דת משה בישראל , הקידושין תקפים. אין בכוח השבועה להפקיע את תוקפם של הקידושין גם אם הם נעשו באיסור. מטרת העבודה לבחון את עמדת הדינים הדתיים השונים כלפי ריבוי נישואין.  היום בישראל ריבוי נישואין הינו נושא השנוי במחלוקת, שכן הבעיה הינה כפולה ומכופלת :
הראשונה , מקורה בריבוי העדות והדתות אשר קיימים בארץ ולהם גישה שונה בנושא ריבוי נשים. למרות זאת המשפט הישראלי אינו מתחשב בדתות אלו ואוסר על ביגמיה ,ריבוי נישואין. השניה, מקורה בחוק. שכן, המחוקק החילוני הגדיר את עברת הביגמיה כעברה פלילית ולא אזרחית כמתבקש מדיני משפחה ונישואין, ובכך היא מקנה לעברה זו פאן חמור יותר מהמתבקש לכעורה, ומצד שני אם אישה עברה על החוק והתחתנה השנית בעודה נשואה , קשרי הנישואין השניים בטלים. ואילו אם עבר גבר על החוק וקידש אישה שניה  בטבעת וקידושין לפי דת משה בישראל , הקידושין תקפים. אין בכוח השבועה להפקיע את תוקפם של הקידושין גם אם הם נעשו באיסור.