תפקידה של ספרות ילדים

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8500

תקציר העבודה

תפקידה  של  ספרות ילדים

תוכן עניינים

סקירת הספרות   
שיטת המחקר                                                                                       
ממצאים
דיון וניתוח 
סיכום ומסקנות                                                                               
ביבליוגרפיה                                                                                       
———————

1 .   מבוא
"היו היה" הוא פתיחה לאגדות וסיפורים שכל ילד מכיר.
זו פתיחה לפנטזיה, לדמיון, ועוד. סיפורים רבים שימשו אף ככלי חינוכי, על מנת לפתח את המחשבה של הילד, את דמיונו, את כושר ביטויו והגדלת אוצר המילים שלו. לעיתים, מספקים הסיפורים מוצא, דרכם  יכולים הילדים להיפתח ולספר על בעיותיהם.
אולם, מטרת העבודה הזו, היא להראות פן נוסף היכול להתקיים בסיפורי הילדים: יכולתו של  הסיפור לשנות את ראיית העולם של הילד או פשוט להציג לו ראיית עולם מסוימת על פיה הוא גדל.אין העבודה באה לבקר אומני ספרות ילדים, וספק אם היו אלו מודעים להשפעת הסיפורים על הילדים ועל חינוכם.
יש לציין, כי כל סיפור למעשה משקף את התקופה בה נכתב: היו סיפורי ילדים אשר הראו כיצד למעשה אנשים חיו באותה תקופה, במה שיחקו, מה למדו, ומה היה הלך מחשבתם של אותם האנשים. כאשר גם בכל תקופה היו סיפורים המשקפים את השוני בין המקומות ומעמדות האנשים.
אולם, לאחר בחינת החומר, נראה כי בכל תקופה, ללא קשר לאנשים, למעמדות המוצגים, רוב הסיפורים מראים מציאות מאוד מסוימת בה לנשים מקום ספציפי בחברה. נראה כי כיום עדיין תופעה זו קיימת, גם לאחר המהפכה אשר תבעה שוויון בין המינים.
תחילת המאה ה-19
התאפיינה במהפכות ושינויים. נשים שרפו חזיות, נלחמו במלחמות העולם, טיפלו במשקי הבית ודאגו לעסקים, בנו קריירה, נבחרו לעמדות פוליטיות, ניהלו חברות ובנוסף לכל אלה גם גידלו משפחה, לרוב לבדן. בכל זאת, רבים מסיפורי הילדים מציגים את האישה כחלשה, יפה, אשר מבקשת לבשל, לנקות ולגדל את ילדיה ותו לא. סיפורי סינדרלה אשר חיכתה לנסיך שיצילה, שלגיה החלשה והענוגה אשר ניקתה אחר שבעת הגמדים, הנסיכה אשר נכלאה במגדל וגידלה את שערה למען אהובה יבוא לטפס על צמתה ולהצילה.
אין כוונת כותבת העבודה, להפגין כנגד המין הגברי בגין טענות שוביניסטיות, כוונת העבודה היא להראות כי לסיפורי הילדים השפעה כה משמעותית על ילדים עד כי דרכם מצייר הילד את המציאות וכך מזהה אותה.
רציונאל העבודה: ספרות הילדים המהווה סוכן חברות ראשוני בתרבות, משקפת את הראייה הסטריאוטיפית המקובלת בחברה לגבי שני בני המינים. ספרי הקריאה והלימוד משקפים סטריאוטיפיות הקיימות בין המגדירים בחברה וגורמים לניתוב כל מגדר לתחום המתאם לו על פי העמדות הסטריאוטיפיות. נושא זה חשוב למחקר כיוון שהספרות לבני גיל הרך מהווה כלי חברות ראשוני לילד. ספרות הילדים מהווה תפקיד מרכזי בהעברות המסרים הערכיים והנורמטיביים והיא רצופת תפיסות סטריאוטיפיות מגדרות. הנשים מוצגות בה כבעלות מעמד הנופל משל גברים מיוחסות להן תכונות שליליות ולכך יש השפעה שלילית על עיצוב מערכת הערכים של הילדים.  חשיבות העבודה היא ההבנה כי יש להדריך את הילד גם בעת ספרי סיפורים מהנים ולהבהיר לו את ההבדל בין סיפור אגדה לבין מציאות משתנה.
בשיטת המחקר נראה כי תשובות הילדים תאמו את הטענה כי הילדים רואים את המציאות ומושפעים מימה שהם קוראים.
העבודה תהיה בנויה מסקירת הספרות המפרטת מלומדים שונים העוסקים בנושא.
לאחר יפורטו שיטת המחקר והממצאים ולבסוף דיון וניתוח הנלמד וסיכום החומר.
כאשר פרק הסיכום למעשה יבהיר האם השערת המחקר אוששה או הופרכה, כאשר השערת המחקר המלווה את העבודה היא כי לספרות ילדים השפעה ניכרת על ילדים עד כדי כך שהיא עלולה לעצב לא רק את אופיים והתייחסותם אל סביבתם אלא, אף את ראייתם את העולם.