סמים והזיות

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8925
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

סמים והזיות ראשי פרקים נושא                                                                                                     עמוד מבוא                                                                                                    1
סמים                                                                                        5
הזיות                                                                                        15
הקשרים בין סמים והזיות                                                          19
דיון                                                                                                      23
בבליוגרפיה                                                                                           26
מבוא
השימוש בסמים אינו תופעה חדשה ותופעה זו ידועה מתחילת תולדות האנושות. אולם במחצית השניה של המאה ה-20 קיבל הנושא מפנה דרמטי אנו חיים כיום בחברה הצורכת מדי יום ביומו כמויות גדולות של סמים .מנתונים ניתן לראות כי בעולם כולו מסמנת עליה בשימוש בסמים במחצית השניה של המאה ה-20 . מגמת העלייה בשימוש בסמים באה לידי ביטוי בין השאר בשיעור גובר של סחר בסמים . בעיית השימוש בהרואין באירופה , הייתה שולית  בשנות ה- 60, ואילו בשנת 72 נתפסו 729 ק"ג ובשנת 76
נתפסו 5 טון! (ברנע וטיכמן, 1991)  עם השנים פיתחנו יכולת אבחנה בין "סמים טובים" ל"סמים רעים" על פי השימוש בהם ועל פי רמת ההיתמכרות אליהם והסכנה שהם מהווים למי שנוטלם. הספרות המחקרית התייחסה גם לנושא זה,  החוקרים Elison and Nurco (1975), הבחינו בין סמים "רעים" ל"טובים", על פי ממצאי הוועדה הלאומית האמריקנית על השימוש במריחואנה וסמים משנת 1973. הם הציעו להבדיל בין בני אדם שהשימוש בסמים ובאלכוהול הוא להם דפוס של בילוי ובין בני אדם שהשימוש בסמים נעשה להם דפוס של התנהגות כפייתית צמד החוקרים הבחינו כי אצל המשתמשים הכפייתיים השימוש בסם משתלט על חייהם, וגורם לעיצוב אורח חיים, שבו הסם והאלכוהול מנחים את החיים. שימוש לא מבוקר בסמים המוליך להתמכרות לסם הוא דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמים. לעיתים קרובות ההשלכות של מצב כזה הינן הרסניות למתמכר, למשפחתו ולחברה כולה. בעקבות כך קמה החשיבות למודעות בסמים, לא רק בשל הסכנה הקטלנית הטמונה בהם, אלא בשל היותם כה נגישים כיום כמעט לכל אדם בכל גיל ובהיותם מהווים את אחד הבעיות החברתיות החמורות ביותר במאה ה- 20 וה-21.
נשאלת השאלה מה גורם לאנשים לצרוך סמים ? אחת התשובות הינה ההזיות. נושא העבודה הוא סמים והזיות והאם קיים קשר בין שני הנושאים כאשר ניתן להגדיר באופן שטחי, לעת עתה, כי הראשון, הסם הוא מעין המקור, המכשיר, והשני, ההזיה, מעין תופעה שבמשנה הזהירות נציין כי יש הטוענים שהזיות הינם למעשה תופעת הלוואי של הסמים.
הרציונאל בבדיקת הנושא : סמים והזיות, מאז ומתמיד מעסיק אותנו, בני האדם, אם בשל המיסתורין החבוי בו במיוחד אותם סיפורים על הזיות משונות אשר הובילו למותם של אלפי אנשים, או התופעות השונות אותם מגרה הסם, סיבה נוספת מלחמת הקודש אותה מנהלת האגודה למלחמה בסמים בכל האמצעים האפשריים, אין כיום ילד שלא שמע בשעת חינוך בבית הספר על הצורך להימנע מסמים, אין נער או נערה שלא שמעו או היו נוכחים במסיבה בה היה שימוש בסמים ולאחר היו נוכחים בהלוויה, אין כיום אפשרות לפתוח את מקרן הטלוויזיה ללא התקלות ולו פעם אחת לפחות ביום, בתשדיר תעמולה של משרד החינוך והבריאות המזהיר מפני השימוש בסוגי הסמים השונים והתוצאות הקטלניות שלא מאחרות לבוא. הסיבות לשימוש שונות ומגוונות: מלחץ חברתי, סקרנות, ועד ראיה בסם כפתרון לכאבים פיזיים ו/או נפשיים, היתמכרות, ועוד. יהיו ההסברים והתירוצים לשימוש בסמים אשר יהיו, אין זה מפחית מהיות הסם ומהיות ההזיה כתופעה שכיום הולכת וגדלה המודעות אליה והשימוש בהם ומכאו החשיבות להילחם בתופעה זו ולמנוע את התפשטותה, בעיקר בקרב בני הנוער.
משום התוצאות וההשלכות הקטלניות והחמורות שיש לסמים ומשום הבורות שעדיין קיימת בתחום בעיקר בקרב בני הנוער, יש חשיבות לעסוק לעומקה ולהבין את משמעות והשלכות התופעה הנוראית של השימוש בסמים.
חשיבות זו באה לידי ביטוי בצורך שלנו למודעות כיצד להתמודד עם תופעת הסמים ואף כיצד לשלוט עליה בשימוש "יעיל" ומערך הסברה אמיתי ואפקטיבי לכלל הציבור. ניתן לומר כי מערך ההסברה הקיים כיום על פי משרד החינוך והבריאות הינו חלקי מבחינת המידע אותו הוא מפיץ וזאת גם על פי הדיון אשר התנהל לפני כחצי שנה באוניברסיטת חיפה בין משרד החינוך והבריאות ובין רופאים ונציגי סטודנטים אשר הביאו נתונים חדשים הדורשים התייחסות שונה מזו שהיתה קיימת עד כה: על פי אומדן של הרשות למלחמה בסמים כ-
5 0 אלף איש משתמשים בסמים באופן קבוע או מזדמן בסמים רובם במריחואנה , כ- 65
אלף הינם צעירים בני 12- 18.  במחקר אפידמיולוגי מקיף, על תפוצת השימוש בחומרים פסיכואקטיביים חוקיים ולא חוקיים כאחד, שנערך בישראל. (ברנע, טייכמן, רהב, 1990) נמצא, כי בקרב בני נוער לומד השתמשו בשנה האחרונה כ- 58% במשקאות אלכוהוליים, קרוב לעשרים וארבעה אלף בני נוער (המהווים כ- 6.4% מקבוצת הגיל 18-12) השתמשו בסם לא חוקי כל שהוא, בין אלה נכללים 1.7% שהשתמשו בחשיש. השימוש בחומרים פסיכואקטיביים בקרב בני נוער מנותקים (שאינם עובדים ואינם לומדים) חמור עוד יותר בהשוואה לנוער הלומד. כ- 24% מנוער זה השתמשו בחשיש בשנה האחרונה. הבחירה בנושא זה, כיום ישנה מודעות הולכת וגוברת לנושא הסמים והשלכותיו בתחום שימוש משרד החינוך והבריאות רואה בכל סם באשר הוא, כמסוכן וקטלני, ואכן שימוש בסמים בטווח הארוך נחשב לקטלני ובלתי הפיך. למרות השפעותיו השלליות ישנו אחוז מסויים אשר מתקשה לוותר על הסם. אחת הטענות הבולטות של נוטלי הסמים הינה ההזיות אותם הם חווים. כנציגה מהצד השני תמיד תהיתי האם קיים קשר בין הסמים להזיות. מבנה העבודה מתחיל בהצגת פרק הסמים אבחן מהו הסם, סוגי סמים שונים, תפקידם בחיי היום יום שלנו, ההשפעות הגופניות והנפשיות שיש לסמים על בני האדם, (אם ישנם), וההשלכות של נטילת סמים עלינו.
בפרק ההזיות אגדיר מהי הזיה, האם ישנם סוגי הזיות שונים, מהם ההשפעות הנפשיות והפיזיות שיש להזיות על האדם (אם ישנם), ומהם ההשלכות של קיום הזיה על תפקוד האדם.
לבסוף אבקש לבדוק את שאלות והשערות המחקר, והאם אכן קיימים קשרים כלשהם בין הסמים להזיות, ובאיזה אופן הם באים לידי ביטוי.
שאלות המחקר:
1 .       האם קיים קשר בין סמים להזיות ומהו אופי קשר זה?
2 .       האם קיים קשר בין סמים הגורמים להזיות לבין פיתוח הדימיון ומהו אופי קשר זה?
3.       האם קיים קשר בין הזיות כתוצאה מסמים לבין פגיעה בתפקוד היומיומי של האדם, ומהו אופי קשר זה?
השערות המחקר:
1.       קיים קשר בין סמים להזיות.
2.       קיים קשר חיובי בין סמים הגורמים להזיות לבין פיתוח הדמיון, כלומר, סמים הגורמים להזיות מפתחים את הדמיון.
3.       קיים קשר חיובי בין הזיה כתוצאה מסמים ובין פגיעה בתפקוד היומיומי של האדם, כלומר, הזיה כתוצאה מסמים פוגעת בתפקוד היומיומי של האדם.
בסופה של העבודה יהא פרק הדיון בו אנסה להראות את עיקרי החומר שהובא בעבודה והתייחסות ביקורתית בין חלקי העבודה.
 פרק הדיון הוא למעשה פרק הסיכום בו מצטלבים כל חלקי העבודה עם שאלות והשערות המחקר אשר נבדקו ומהם הממצאים ודעתי האישית.