הקשר בין לחץ , שחיקה וכוונות עזיבה של מדריכי צניחה בצה"ל

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 11972
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

הקשר בין לחץ , שחיקה  וכוונות עזיבה של מדריכי צניחה בצה"ל.
פרק 1: מבוא יחידת מדריכי-הצניחה בצה"ל היא אחת  מיחידות המשנה בבסיס מרא"ה (מרכז ארגון הטסה) ונחשבת לייחודית מביניהן, יחידה זו אחראית לכל נושא ההכשרה של המערך המוצנח בצבא, וכן להכשרת דור ההמשך של מדרכי-הצניחה שמהווים את חוט השדרה במרא"ה, הן כסגל הקצינים בכל הדרגות, והן כנגדים מקצועיים אשר מוציאים לפועל את הוראות הדרג המתכנן.
מרגע גיוסו של החייל המיועד לקורס מדצי"ם (מדריכי-צניחה), ועד לרגע בו מעניקים לו את כנפי הצניחה, המעוטרים בכוכב וברקע
לבן, משקיע בו צה"ל כסף רב ותשומת לב מיוחדת כדי להביאו לכלל יכולת מתאימה לביצוע המשימות אותן הוא יידרש לבצע בעתיד. לא זאת בלבד, אלה גם במשך שנותיו הראשונות כמדריך מן המניין, הוא עדיין נדרש להתמחות במגוון פעילויות שונות ביחידות המשנה.
הבעיה העסקית- מדריך צניחה הינו תפקיד אשר דורש אחריות רבה לחיי אדם, אופי התפקיד והמחסור במדריכים אשר קיים כיום גורם לעליה בכמות העבודה, כל מדריך מעביר קורסים רבים, כמות העבודה הרבה והצורך לעמוד בלוח זמנים גורם ללחץ ושחיקה בקרב מדריכי הצניחה.  התוצאה המסתמנת עזיבה של מדריכי צניחה את המסגרת הצבאית. אי חתימתם של מדריכי הצניחה לקבע גורמת לחוסר איוש תקנים. אשר פוגע בתפוקות העבודה וגורמת לאי עמידה במשימות, כמו כן גדל לחץ העבודה על קיים.
החל משנות ה-90 המוקדמות ועד היום מסתמנת מגמת ירידה ברורה של עד 30% בחתימת מדריכי-הצניחה להמשך שרות לשנות קבע, מתוך שלוש שכבות עיקריות : קבע ראשוני (עד לדרגת רס"ר), קבע מובהק (מדרגת רס"ר ומעלה), ותקן רנ"ג (תקן אשר ניתן למדריכים ותיקים בעלי תפקידים ייחודיים), כיום חסרים כ-40% מדריכים בקבע הראשוני, כ-85%  בשכבת הקבע המובהק, ושכבת תקן הרנ"ג מלאה נכון לתקופה זו. מטרות המחקר – מטרות אקדמיות- לבחון את הקשר שבין לחץ ושחיקה לבין כוונות עזיבה של מדריכי צניחה בצה"ל.
מטרות יישומיות- במידה וימצא קשר בין המשתנים צה"ל יצטרך לתת מערכת פתרונות אשר תוריד את הלחץ והשחיקה בקרב מדריכי הצניחה על מנת למנוע את כוונות עזיבתם את המערכת הצבאית ולגרום להם להישאר בקבע. המשתנים הבלתי תלויים -לחץ ושחיקה  של מדריכי הצניחה בצה"ל. המשתנה התלוי –  כוונות עזיבה  של מדכי הצניחה את המסגרת הצבאית.  שיטת המחקר –  שימוש בשאלון אשר יבדקו את שלושת המשתנים ואת הקשר ביניהם. השאלון יחולק אקראית ל-30 חיילים בשירות חובה אשר נמצאים יותר משנה בצה"ל ומשרתים כמדריכי צניחה. הוסבר לנדגמים כי השאלון הינו אנונימי ולצורכי לימוד בלבד.