הבדלים בסגנון ניהול, שיתוף עובדים בהחלטות ושביעות רצון הלקוח- מרכז רפואי

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9242
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

הבדלים בסגנון ניהול, שיתוף עובדים בהחלטות ושביעות רצון הלקוח- מרכז רפואי.

1 .מבוא רקע על הארגון מרכז רפואי פרטי " Center of Israeli Medicen -“CIM, אשר נמצא בקזחטן בעיר אלמטה , המרכז הוקם לפני 4 שנים. המרכז מעניק שירותים רפואיים בנושא :
רפואת שיניים, אורולוגיה, פרקטולוגיה, רפואת ילדים, קוסמיטיקה ועוד . בימים אלו קיימת תוכנית התרחבות בה המרכז יחל לספק שירותים בתחום: טיפולי הלייזר ופלסטיקה.
כיום מועסקים בחברה 70 עובדים כאשר מתוכם 20 רופאים הידועים בתחומם. המרכז מספק שירותים 24 שעות ביממה. הוא ידוע ברמת השירות הגבוהה , במכשור המתקדם, וקהל לקוחות יוקרתי.     הצגת הבעיה בארגון עקב הדרישה ההולכת וגוברת לשרותי המרכז הרפואי, במהלך שנת 2001 הנהלת החברה החליטה להכין את החברה לקראת התרחבות תחומי הפעילות ומספר העובדים בחברה. השינויים כללו : חלוקה למחלקות ומינוי סגל הנהלה, גידול כמות כח האדם, תנאי העסקה חדשים. בעקבות השינויים אשר נעשו יש לציין כי התגלתה מידת מה של אי שביעות רצון בקרב עובדי החברה, אשר באה לידי ביטוי באי עמידה בלוח זמנים וירידה בפרודקטיביות. הבעיה העסקית עקב השינויים הניהוליים והמבניים בחברה , רבים מהם הביעו אי שביעות לנוכח השינויים הרבים, קיים קושי בהטמעת השינויים המבנים על ידי העובדים, קשיי ההסתגלות לתנאים החדשים והקושי שלה להתמודד הובילו את החברה לאיבוד 10% מנתח השוק לטובת מתחריה בשוק.
מטרות המחקר וחשיבותו מטרות המחקר – אקדמאית  מטרת העבודה הינה לבדוק הבדלים בשביעות רצון העובד תחת מנהלים בעלי סגנון ניהול שונה : סמכותי לעומת דמוקרטי. הנחת היסוד הינה כי ניתן להבחין בין שני מנהלים, וסגנון הניהול שלהם משפיע על מידת שביעות הרצון שלהם מהעבודה. כמו כן ייבחן הקשר בין שיתוף עובדים בהחלטות לשביעות רצון העובד, הנחת החוקר היא שככל שהארגון משתף יותר את עובדיו בהחלטות אשר מתקבלות בארגון העובד יגלה יותר שביעות רצון. מטרת יישומיות המטרה הינה לפתור את הבעיה שהארגון מתמודד עמה, במידה ויימצאו הבדלים בין סגנונות הניהול השונים לשביעות רצון העובד, החברה צריכה לדאוג שמנהלי המחלקות השונות יהיו בעלי הסגנון כזה אשר יובילו לשביעות רצון העובד. כמו כן במידה ויימצא קשר בין שיתוף העובדים  לשביעות רצון העובד ייתכן כי החברה צריכה לנקוט במדיניות שיתוף עובדים בהחלטות שונות . שביעות רצון העובד משפיע על מוטיבציית העובד ואיכות השירות אשר הוא מעניק, במידה ויחל שיפור באלה תוכל החברה להחזיר את נתח השוק אשר איבדה. רציונאל המחקר  משתנה סגנון ניהול נבחן על פי חנן וגלוסקינוס (1994) אשר טענו כי ניתן לראות שישנם שתי סוגי מנהלים,קבוצת המנהלים המנהיגים וקבוצת המנהלים המשימתיים. קבוצת המנהלים המשימתיים מאופיינים בפעילות בעלת אופי משימתי , הם ממוקדים בפעילותם לעבר המטרה. לעומת המנהלים המנהיגים מאופיינים בהתעסקות בפעילויות בעלות רקע בינאישי כמו רישות וניהול המשאב האנושי. משתנה שיתוף עובדים נבחן על פי  ויגודה (1999), אשר לדבריו היתרון הבולט אשר קיים בשיתוף עובדים הינו שיפור איכות העבודה הנעשית על ידם. שכן, שיתוף העובדים בהחלטות, מעלה את מידת מעורבותם של העובדים בנעשה בארגון.
משתנה שביעות הרצון ניבדק על פי קרן (1998) מציין כי הגורמים המשפיעים על רמת שביעות הרצון הם:
תנאי העבודה של העובד במקום עבודתו, יחסי אנוש ואופי הניהול.   הקשר בין סגנון ניהול לשביעות רצון נתבסס על החוקרים : ורדי ונאור (1998),  אשר חקרו בנושא סגנון ניהול , שביעות רצון, והתנהגות לא נאותה – התנהגות אשר יכולה לפגוע במהלך העבודה או ברכוש במקום העבודה, המחקר בדק את הקשר בין סגנון הניהול ושביעות הרצון בעבודה על התנהגות לא נאותה בארגון. מן ממצאי המחקר עולה כי קיים קשר בין משתני המחקר השונים.
הקשר בין שיתוף עובדים בהחלטות בארגון לבין שביעות רצונם מהעבודה נבחן על ידי מחקרם של (1999) Daniels & Bailey  נמצא קשר ליניארי חיובי בין השתתפות בקבלת החלטות לשביעות רצון מהעבודה. לטענתם האפקט המשתנה של תהליכי פיתוח אסטרטגיה והקשר בין השתתפות בקבלת החלטות גורמי לחץ בעבודה ושביעות רצון בעבודה. הגדרות המשתנים משתנים בלתי תלויים המשתנה  : סגנון ניהול – הסגנון הסמכותי לעומת הסגנון הדמוקרטי הגדרה נומינאלית :
סגנון ניהול סמכותי – המנהיג מגייס אנשים למען חזון חדש, הוא מצביע על המטרה אך בדרך כלל משאיר לאנשים יד חופשית למצוא לעצמם את האמצעים (גולמן, 2000). סגנון דמוקרטי – מגבש הסכמה כללית על ידי שיתוף, מעלה את הגמישות ואת האחריות , מקשיב לעובדיו ומכך לומד כיצד לשמור על מוראל גבוה (גולמן, 2000).
הגדרה אופרציונאלית : שאלון בנושא סגנון ניהול סמכותי לעומת דמוקרטי נמדד על ידי שאלות מ-10-1 בעזרת סקאלה מ-5-1  כאשר 5 מסמן מנהל אשר הינו סמכותי מאוד ואילו 1 דמוקרטי. השאלון מבוסס על שאלון של  Fleishman (1969)  (מתוך לוי , 1987). המשתנה  : הגדרה נומינאלית :
שיתוף עובדים בקבלת החלטות – נטילת חלק פעיל באבחון הבעיות של הארגון, בבחינה ובחירה של פתרונות, בתכנון של מהלך ויישומו בפועל (סמואל, 1996).
הגדרות אופרציונאלית : משתנה שיתוף עובדים בקבלת החלטות ייבדק ע"י שאלון שיתוף בקבלת החלטות (ויגודה, 1995 מתוך : Aiken & Hage, 1968). השאלון בודק את תחושת השיתוף של העובדים ביחס לארגונים. שאלות 11-17 , כאשר ציון 1 מבטא מידת שיתוף נמוכה ביותר (אף פעם לא), וציון 5 מבטא מידת שיתוף גבוהה ביותר . הגדרת המשתנה תלוי   המשתנה : שביעות רצון העובד מעבודתו.
הגדרה נומינאלית: תגובה חיובית רגשית אשר חווה העובד בעקבות התנסות במקום העבודה (ורדי ונאור , 1998). הגדרה אופרציונאלית : שאלון שביעות רצון, שאלות 27-18 , כאשר 5 שביעות רצון גבוהה ואילו 1 מסמן שביעות רצון מוכה מהעבודה, השאלון מבוסס על  שאלון של Portet & laweler (1968).
מתוך : אילני (1998). השערות המחקר ימצאו הבדלים בשביעות רצון העובדים בקרב אלה הכפופים למנהל דמוקרטי מול אלה הכפופים למנהל סמכותי.   ימצא קשר חיובי בין שיתוף עובדים בהחלטות בארגון לשביעות רצון עובדיו.