הבדלים בין עובדים קבועים לזמניים בשביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית בשירותי בריאות כללית

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9827
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

הבדלים בין עובדים קבועים לזמניים בשביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית בשירותי בריאות כללית
1 . מבוא

1 .1
רקע
קופת חולים כללית , שירותי בריאות כללית, ארגון הבריאות הגדול והמתקדם בישראל הוקם ב-1917. מאז הקמתו של הסניף הראשון בפתח תקווה , כיום הארגון מעניק שירותים רפואיים ללמעלה מ-3.7 מיליון לקוחות באמצעות יותר מ-1200 מרפאות, 14 בתי חולים, כ-400 בתי מרקחת, מאות מכונים ומעבדות וצוות מיומן ומקצועי הכולל אלפי רופאים, אחיות, רוקחים, עובדים פרארפואיים, עובדי מינהל ועוד.
הכללית מציעה ללקוחותיה מערך ייחודי של מרכזים ייעודיים שבהם ניתנים כל שירותי הבריאות תחת קורת גג אחת על ידי רופאים מומחים, אחיות וצוותים רב-מקצועיים. בין אלה נמנים 34 מרכזים לבריאות הילד, 19 מרכזים לבריאות האישה, מרפאות ספורט, מרפאות למטיילים, מרפאות לבני נוער, מרפאות לרפואה משלימה, מרפאות שיניים ועוד.
לאחרונה החלה הכללית ביישום תפיסה הרואה את ייעודה לא רק כ"קופת חולים", אלא כארגון בריאות רב-תחומי שמטרתו לעודד את לקוחותיו לאמץ אורח חיים בריא והרואה בהם שותפים מלאים בשמירה על בריאותם. הקופה מעניקה ללקוחותיה בעד תשלום נוסף שירותי בריאות מורחבים , ביטוח זה קרוי . "כללית מושלם". הכללית פועלת להענקת כלים ישומיים ויחודיים ללקוחותיה לשמירה על בריאותם ולצריכה מושכלת ונבונה של שירותי הבריאות המוצעים להם , הקימה הקופה מוקד "כללית מושלם". המוקד נותן מענה 24 שעות ביממה ללקוחות בטלפון : 700-700-700-1 או 2700* מהסלולרי. את המוקד מאישים עובדים המחולקים לשני סטאטוסים: עובדי הקופה הקבועים ועובדי חברות כוח-אדם הזמניים.
כיום קיימים במוקד קרוב ל- 200 מוקדנים ומוקדניות כאשר 70% מהם בסטאטוס של עובד זמני ומועסקים על ידי חברת כוח-אדם ושאר ה- 30% הנם עובדים קבועים המועסקים ישירות ע"י הקופה.  כל מוקדן/ית עובר הכשרה דומה באורך של 5 שבועות כאשר לאחריה הוא משובץ באחד מצוותי המוקד העוסקים כל אחד בתחום מתן שירות אחר.

1 .2 הבעיה העסקית.
1.2.1 הרקע לבעיה .
קופת חולים כללית התקדמה רבות, מאז הקמתה ועד היום.  אחד מגאוותיה הינו המוקד אשר נותן שירות רצוף , 24 שעות ביממה.
מכיוון שהעבודה במוקד מחולקת למשמרות , המוקד מגייס את מרבית עובדיו מחברת כוח אדם אשר מגייס לטובת העבודה בקופה סטודנטים, אשר יכולים לעבוד מינימום ארבע משמרות בשבוע. מאידך,  לעובד במוקד גרעין קבוע ולרוב ותיק , של עובדים אשר גוייסו על ידי הקופה בתחילת דרכו של המוקד. בניגוד לעובדי חברת כוח אדם עובדים אלו זוכים לתנאי העסקה והטבות ככל עובד העובדים בקופה. לאור המיתון הכלכלי אשר ישראל נמצאת בה, החליטה חברת כוח האדם לקצץ בבתנאים אשר היא מעניקה לעובדיה.

1 .2.2.הבעיה בארגון.
המציאות החדשה , החריפה את הפערים הקיימים בתנאי העסקה של עובדים זמניים לעומת עובדים קבועים. הנתונים מראים כי קיים הבדל במספר האיחורים של העובדים הזמניים לעומת העובדים הקבועים:
תרשים מספר 1 : מספר האיחורים במוקד ממוצע לעובד בין יוני ליולי 2003 .
על פי תרשים מספר 1 ניתן לראות כי העובדים הזמניים , נוטים לאחר הרבה יותר מאשר העובדים הקבועים . כמו כן ניתן לראות כי איחורי העובדים הזמניים נמצאים במגמת עלייה בעוד העובדים הקבועים מגלים מגמה מעורבת ולא עקבית. איחורים והעדרויות בלתי מתוכננות פוגעים ביכולתו של הארגון להעניק שירות טוב יותר, שכן לא פעם נשארות עמדות לא מיואשות, מכיוון שסיים את משמרתו אינו יכול להמתין למחליפו, כמו כן הקופה אינה מעונינת לשלם שכר עובר שעות נוספות.

1 .3   שאלות המחקר מה הם הגורמין לאיחורים והעדרויות העובדים ?
מהם הגורמים להבדלים בין איחורי העובדים הקבועים לעומת הזמניים?