הקשר בין שביעות רצון ומחוייבות ארגונית לכוונות עזיבה בחברת "כתר"

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12393
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

הקשר בין שביעות רצון  ומחוייבות ארגונית לכוונות עזיבה בחברת "כתר".

1 .מבוא

1 .1 רקע על הארגון חברת כתר מחסנים הוקמה בשנת 1998 , על ידי משפחת סגול ובמלוא הבעלות. החברה ממוקמת באזור תעשיה בכרמיאל , מס' עובדים בחברה הינו 150.
פעילות חברת כתר מחסנים מתמקדת בייצור מחסנים , כגון : משפחת XL , ומחסנים גבוהים ונמוכים על פי  דרישות הלקוח. רב ההזמנות נעשות ללקוחות באירופה, ארה"ב וקנדה.
החברה גם מבצעת קבלנות משנה עבור מפעלי כתר אחרים . לחברה קיים תו תקן ISO9002 ,ISO14000  .
במפעל ישנן 8
מחלקות וכל מנהל אחראי ישירות על מחלקתו ומדווח ישירות למנכ"ל החברה.
מטרת החברה היא התפתחות וגידול בעלת צידוק כלכלי , זאת על ידי פיתוח ייצור ושיווק מוצרי פלסטיק על פי  מדיניות חברת האם תוך עמידה בדרישות , הנקבעות על ידי  הלקוחות והמתחרים.
מבחינת מחיר , טיב במועדי אספקה , ותוך שמירה על רמת רווחיות וקצב גידול גבוהים לפי קני מידה מערביים.
כל מנהל ועובד בחברה רואה עצמו נציג הלקוח ויעשה את הדרוש והניתן על מנת לספק את דרישותיו ביושר ובחיוניות. במסגרת זאת יכנס כל המפעל להלך מחייב לשיפור איכות המוצר , השרות ללקוח וייעול הייצור באופן שיטתי ומתמיד.
מנהלי המפעל יפעלו באורח מתמיד לשיפור ועדכון הידע האישי בתחומי אחריות ו/או הרלוונטי למפעל.
מחובתם להנחיל גישה זאת לכלל עובדי המפעל ולתת בידם הכלים הנדרשים לפיתוח והשלכתם ולשיפור רמתם המקצועית.

1 .1.1
הבעיה בארגון בשנה אחרונה  חברת כתר מחסנים נמצאת בפיגור בהספקת הזמנות ללקוחות כ- 16% מההזמנות בשנה.
כתוצאה מכך החברה איבדה לקוח מאוד חשוב שמסרב להמשיך לעבוד עם החברה עד שתשתפר.
הבעיה בעיקר קשורה לכוח אדם. בשנה אחרונה החברה נאלצה לפטר כ- 10% מכלל עובדי ייצור. כתוצאה מכך העובדים אשר נשארו ביצעו משימות נוספות ללא תוספת תשלום.
העובדים נמצאים בחשש של המשך פיטורין במפעלו בסביבה לא נעימה. כתוצאה מכך קיימת ירידה של שביעות רצון של העובדים, העובדים מביעים נכונות לעזוב , אך עקב המצב כלכלי אשר השוק שרוי בו עובדים חוששים לעזוב את מקום עבודת כעת וממתינים לזמן עזיבה מתאים יותר. עזיבה בלתי רצויה תגרום לבעיה נוספת עבור המפעל.
תרשים מספר 1 : עמידה בהספקת הזמנות לפי רבעונים.
  על פי גרף מספר 1 ניתן לראות כי החברה אינה עומדת בהספקת הזמנות , חלה ירידה ביכולתה של החברה לעמוד בלוח זמנים. אם בתחילת 2001
הצליחה החברה לעמוד ב-28%, בסוף 2002 היא עומדת על 20% בלבד.  1.2 שאלות המחקר האם קיים קשר בין שביעות רצון העובד לכוונות עזיבה וממדיהם?
 האם קיים קשר בין מחויבות ארגונית לכוונות עזיבה ומימדיהם ?

1 .3 מטרות המחקר וחשיבותן מטרת המחקר היא לבחון את הקשרים בין המשתנה תלוי לבין המשתנים בלתי תלויים בתחילה ע"י ביצוע סקירת ספרות מדעית . בהתבסס על ספרות מדעית ניתן לבצע חקירה ב"שטח" ולבחון את הקשרים בין משתנה תלוי לבין משתנים בלתי תלויים.

1 .3.1. מטרה מדעית מטרת המחקר הינה לתת פתרון לבעיה העסקית עמה מתמודד הארגון כיום , אי עמידה בהספקת הזמנות. על ידי בדיקת הקשר בין המשתנים הבלתי תלויים שביעות רצון במקום העבודה ומחויבות ארגונית לבין כוונות עזיבה של עובדים , והממדים אשר מרכיבים את המשתנים.

1 .3.2. מטרה יישומית במידה וימצא קשר בין המדדים שמרכיבים את הגורמים  של שביעות רצון, מחויבות ארגונית לכוונות עזיבה. מחקר זה  ייעץ למנכ"ל החברה כתר מחסנים איפה ניתן לשפר כדי להעלות שביעות רצון  ומחויבותם ארגונית של העובדים כדי לפתור את הבעיה העסקית ולעמוד בזמני הספקה של הזמנות ללקוחות ולמנוע  כוונות עזיבה בעתיד . על ידי טיפול במדדים של הגורמים ניתן להעלות רמת שביעות רצון ומחויבות ארגונית ולהקטין כוונות עזיבה.    כך לדוגמא  כדי לעלות את שביעות רצון העובד , ניתן לשפר את סביבת עבודתו הן פיזית , והן חברתית , להעניק לעבוד תגמולים . ואילו מחויבות ארגונית ניתן להשיג לדוגמא בעזרת הסברה , תמיכת המנהל הישיר , שיתוף העובד בהגדרת המטרה ,  נוהלי מיון עובדים , תמריצים.
במידה ולא יימצאו קשרים בין משתני המחקר , תנסה החוקרת לתת הסבר לכך ולהציע מחקר חליפי אשר ייתן מענה לבעיה העסקית אשר קיימת בארגון.