ההבדל בשביעות רצון בעבודה ובמחויבות ארגונית בקרב עובדים קבועים ועובדים ארעיים בחברה הפעילה בענף השירותים הפיננסים

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14615
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

ההבדל בשביעות רצון בעבודה ובמחויבות ארגונית בקרב עובדים קבועים ועובדים ארעיים בחברה הפעילה בענף השירותים הפיננסים פרק 1
– מבוא
1.1              הצגת הבעיה
1 .1.1    רקע על החברה החברה פעילה בענף השירותים הפיננסים בישראל והינה חברה בת של אחד הבנקים הגדולים בארץ.
החברה פועלת בשוק משנת 2000 ובתקופה הקצרה מאז נוסדה הצליחה לבסס את מעמדה כחברה מובילה וחדשנית בשוק. אמצעי התשלום בישראל זאת באמצעות מוצרים ייחודיים. שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גורמים חיצוניים ותוך שימת דגש על שירות איכותי לקהל לקוחותיה.
לאחר שלוש שנות פעילות נתח השוק בשיווק המוצר העיקרי של החברה מגיע לכ- 50% מהשוק בישראל ומסתכם במחזורי פעילות בסדר גודל של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. כאשר ההכנסות העיקריות של החברה מבוססות על עמלה בשיעור מסוים ממחזור הפעילות. בהתאם לגודלה ולאופי פעילותה החברה מבוקרת ונבחנת ע"י הממונה להגבלים העסקיים וכפופה להוראות רגולטוריות המאפשרות תחרות עם מתחריה העיקריים. כתוצאה מהתחרות הקיימת ומההוראות השונות החברה חייבת לפעול בשוק בו אין לה שליטה בלעדית על קביעת רמת העמלות אשר היא גובה וכתוצאה מכך החברה בוחנת את פעילותה באופן תדיר כך שיתאפשר לה למקסם הכנסותיה במסגרת המגבלות המוטלות עליה.
החברה משווקת את מוצריה ופעילה בכל רחבי הארץ כאשר מרכזה בתל אביב. בחברה מועסקים כ- 700 עובדים אשר מרביתם משמשים בתפקידי תפעול שירות ומטה. כ- 10% מהם פועלים באגף הגבייה והשירותים בו נתמקד בעבודה זו.
פעילותה של החברה מושפעת באופן מובהק מאי הודאות הכלכלית השוררת בארץ בשנתיים האחרונות המהוות את פרק הזמן העיקרי להתפתחותה של החברה. המשק נמצא בקשיים, האבטלה גברה, ההכנסה הפנויה הצטמצמה  ומספר רב של בתי עסק נקלעו לקשיים משתנים אלו משפיעים באופן ישיר על היקף פעילותה של החברה אך למרות קיומם היתה חייבת לתפוס את חלקה בנתח השוק.
מתחריה העיקריים של החברה הינם 2 חברות הדומות בהיקפי פעילותם גם הן חברות בת של בנקים.
יעדי העל של החברה:
      להיות החברה המובילה והרווחית בין מתחריה בענף השירותים הפיננסים.
      להיות החברה המובילה בחדשנות, בפיתוח שווקים ובמתן פתרונות תשלום.
      הבחירה המועדפת של לקוחות כתוצאה משירותים ברמה גבוהה ופתרונות מותאמים.
      חברה מועדפת על עובדיה.
      חברה המוסיפה ערך לבעלי מניותיה.
ביסוס מעמד החברה בתחום הקהילה והמחויבות החברתית.
מבנה ארגוני ראה נספח מס' 1

1 .1.2   הבעיה העסקית רקע לבעיה העסקית מנכ"ל החברה הציב יעד למנהל אגף הגביה בחברה ,לשנת
2 003 של גביה בשעור של 85% מכלל העסקים והמוסדות אשר עושים שימוש בשירותי החברה.
בשנת 2002 אחוז הגביה מאותם בתי עסק הגיע לשיעור של 75% לעומת שנת 2001 שאחוז הגביה הגיע ל- 80% – ירידה משמעותית בגביית התשלום.
עבור השירותים אי עמידה ביעד זה, תוביל את מנכ"ל החברה, לאשר באופן סופי העברת הגבייה לגורמים חיצוניים (הפרטה) דבר שיוביל לסגירת מחלקת הגבייה.
באגף הגביה מועסקים עובדים קבועים ועובדים ארעיים, העובדים הארעיים מועסקים לתקופה של 11 חודש עם אפשרות להארכה של עד 5 שנים.
תחלופת העובדים באגף הגביה עלולה לגרום לאי-עמידה ביעד זה, בשנת 2002 עזבו כ-
5 עובדים מקצועיים ומיומנים בגביית האגרה, עובדים אלו עברו הכשרות והדרכות, עלות קליטתם יקרה בשל הוצאות המיון וגיוס המועמדים במכונים המורשים לכך (1500 ₪ למועמד) והטיפול המינהלי בקליטתם. תפוקתם ופריון עבודתם נמוך בשל הזמן האופטימלי שלוקח לעובד חדש להגיע לפריון (3 חודשי עבודה) , כמו כן זמן עבודה של עובד ותיק אחר ללמד ולהדריך עובד חדש עד לקליטתו של העובד.
אם כך כיום מתמודדת החברה עם 2 בעיות מרכזיות והן:
א.                  תחלופת עובדים במחלקת הגבייה.
ב.                  ירידה באחוז הגבייה כלומר תפקוד לא יציב של המחלקה.
1.2            מטרות המחקר וחשיבותן
1 .2.1          המטרות האקדמיות- שאלות המחקר
1 .         האם קיים קשר בין שביעות רצון בעבודה מחויבות ארגונית.
2.         האם קיים הבדל בשביעות רצון בעבודה בין עובדים קבועים לעובדים ארעיים.
3.         האם קיים הבדל במחויבות הארגונית בין עובדים קבועים לעובדים ארעיים.
מטרת המחקר לבדוק מספר את מכלול התחומים להם יש קשר בין שביעות רצון העובדים בארגון ומחויבות ארגונית וכיצד הם משפיעים/מושפעים אחד על השני.
המחקר יזהה את נקודות הבעייתיות מתוך מטרה להביא את הארגון להיות אנושי יותר ולהקדיש תשומת לב לעובדיו מסיבה אחת ברורה שהם הנכס היקר ביותר שיש לארגון ועל הארגון לשמור ולטפח אותו.
המחקר אותו אבצע יסייע לארגון לעמוד את ההשפעות של שביעות רצון העובדים ומחויבותם הארגונית. שעובד לא יהיה מרוצה מעבודתו בשל שכר או מרחק ממקום מגוריו אלא שבמחקר זה מבקש אני לבודד את פקטור סטטוס העובדים.

1 .2.2    חשיבות המחקר – מטרות יישומיות מטרה אקדמית מטרת מחקר זה היא ללמוד ולתאר את מאפייני המשתנים סטטוס עבודה שביעות רצון ומחויבות ארגונית. כמו כן, בעזרת מחקר זה ניתן יהיה לבדוק האם יש קשר בין המשתנים אלו.
התרומה לתחום:
למחקר זה תרומה הבאה לידי ביטוי בחיזוק ידע קיים ובדיקתו בקרב האוכלוסייה שלא נבדקה בעבר.
מטרה יישומית המטרה היישומית היא איסוף ידע, שיוכל לשמש את מנכ"ל החברה בקבלת החלטות לגבי הפתרון האופטימלי לבעיה.
אם נפרט, הידע שייאסף על המשתנים יוכל ללמד האם קיימים מדדים חזקים יותר בהשוואה לאחרים. במידה וימצא קשר בין המשתנים תהייה ביכולת החברה לאתר את נקודות החולשה ולהפכם להזדמנות.
המנכ"ל יוכל לכוון את המנהלים השונים בחברה לנקוט בפעולות מסוימות ע"מ להגביר את שביעות רצון העובדים, ותחושת מחויבותם לחברה.