בדיקת דפוסי התנהגות הצרכנים בכל הנוגע לרכישת וצריכת יינות בישראל

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 20294
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

בדיקת דפוסי התנהגות הצרכנים בכל הנוגע לרכישת וצריכת יינות בישראל
1 . מבוא עולם היין של ימינו הוא עולם של שינויים מהירים. בדור הקודם היה היין עניין למיעוט מיוחס. אולם בימינו, היין נעשה דמוקרטי יותר, מובן יותר, והכי חשוב – נגיש לחלוטין.
ההיסטוריה של הגפן והיין מלווה את התרבות האנושית משחר היוולדה. היין הינו חלק מתרבותם של עמים רבים בעלי הרגלי צריכה שונים ורמת פופולאריות ליין, המשתנה בהתאם לנסיבות מקומיות: חברתיות, פוליטיות וכלכליות.
למרות ההבדלים בין שלל התרבויות, ניתן לזהות מגמה כלל עולמית שחלה הודות לשינויים תפיסתיים בכל הקשור ליין ולהתפתחויות שחלו במישור הפוליטי, הכלכלי, החברתי והחשוב מכל הטכנולוגי. שינויים אלה אפשרו חדשנות וקדמה והובילו למהפכה אנולוגית (תורת ייצור היין) בענף היין בעולם בכלל ובישראל בפרט. חל שיפור משמעותי בשיטות הייצור, עלה טיבו של "יין ממוצע" וטעמו של הלוגם השביח והתעדן.   במדינת ישראל, גל ההתעניינות ביין החל בראשית שנות ה – 90 בעקבות המיתון, שגרם לירידה משמעותית במחירי היין בראשית שנות ה – 90, פתיחת גבולות המדינה לסחר בינלאומי וכמו כן בתחילת תקופה זו נכנס ענף היין הצרפתי (שהינו הספק העיקרי של יינות איכותיים בעולם) לקשיים בגלל מלחמת המפרץ הראשונה והופעת יינות העולם החדש אשר איימו ומאיימים עד היום על תעשיית היין הצרפתית אשר מתברר כי הבעיות העיקריות התחילו בענף היין הצרפתי עצמו ובניגודי האינטרסים בין היצרנים השונים (נושא היין בצרפת מעוגן בחוקים). בשנים אלה גדל הצימאון למידע אודות יין, מאפייניו והמוצרים הנלווים לו, בעיקר בקרב צעירים (35 –
5 ), אך גם בקרב האוכלוסייה הבוגרת. דפוסי צריכת היין בעשור האחרון השתנו וניתן לזהות מעבר מסיבי לכיוון צריכת יינות אדומים (למרות שהמטבח והאקלים הישראלי מתאים הרבה יותר ליינות לבנים). בנוסף, שוק היין הישראלי שנשלט עד לא מכבר על ידי מספר מצומצם של יקבים גדולים, נפתח לייבוא מסיבי מרחבי העולם והחלה תופעה מבורכת של צמיחת יקבי בוטיק המייצרים יינות פרימיום. בשנים האחרונות צמחה צריכת היין בארץ מכ 3.5 ליטרים לנפש ב – 1996 ל – 6 ליטרים לנפש ב – 2000 -2001.
חובב היין הישראלי מעדיף באופן ברור יינות צרפתיים, ואם אפשר ממחוז בורדו. המחיר הוא הקריטריון העיקרי בקנייה (לפני הצבע, הטעם ושם המותג) – באופן פרדוכסלי זה נכון גם לגבי יינות יקרים מאוד וגם לגבי יינות עממיים, תלוי מהי מטרת הקנייה.
מטרת מחקרינו – בדיקת דפוסי התנהגות הצרכנים בכל הנוגע לרכישת וצריכת יינות בישראל (נאמנות, מעורבות, עמדות, העדפות וכדומה). המחקר בודק מהם הרגלי הרכישה של הצרכנים בענף היין, מהם דפוסי הצריכה של הצרכנים בענף היין ומהי דרגת חשיבות הפרמטרים השונים של היין המשפיעים על צריכתו. כמו כן המחקר בודק האם קיימים קשרים בין משתנים סוציו אקונומיים להרגלי הרכישה, דפוסי הצריכה והעדפת יינות מקומיים ויינות ייבוא בענף היין.
העבודה מציגה ספרות רחבה בנושא המחקר, תרבות היין, ייצור, צריכה, השחקנים הראשיים בענף זה בארץ ובחו"ל וכדומה.