אפקטיביות השימוש בהומור בפרסום

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 17461
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

אפקטיביות השימוש בהומור בפרסום
1 . מבוא   במקום בו המציאות עולה על כל דמיון , מהדורת חדשות רודפת מהדורה אחרת , בבתי קפה יורים על אנשים , המחירים עולים, משכורות יורדות , ואבטלה הולכת וגואה . הולכת ומתחזקת התחושה כי כבר לא בטוח לנסוע לא בארץ , ולא לחו"ל , ואף לא לחלל. העצב משתלט על כולנו  מבוגרים , ילדים , קטנים וגדולים. הדבר המשעשע מבין הבודדים הנראים במדיה בימים אלו הינן הפרסומות , אשר מעלות חיוך לרגע קט. ומבחינת המפרסם השימוש בהומור לא רק עוזר להתגבר על השגרה המאיימת אלא גם יוצרת בידול ובולטות , ומקדמת את מכירות המוצר. הומור הוא אחד מאסטרטגיות התקשורת השכיחות ביותר בעולם הפרסום. חוקרים מעריכים שבין 11 ל-24 אחוזים מכלל פרסומות הטלוויזיה בארה"ב משתמשות בהומו ר. שימוש דומה בהומור או אף גבוה יותר דווח גם במחקרים בינלאומיים בנושא ההומור וכן המחקרים שבדקו סוגי מדיה אחרים כגון רדיו .
על אף הפופולריות הרבה לה זוכה ההומור, קיימים גם סיכונים ברורים הנובעים משימוש בהומור כאסטרטגיה המרכזית להעברת המסר בפרסומת. למשל, ידוע לנו שהשפעתו של ההומור משתנה על פי המגדר, על פי המקור האתני של קהל היעד ובהתאם לתרבות . בנוסף, עדיף להשתמש בתוכן ההומוריסטי עבור מוצרים בעלי מעורבות נמוכה . כמו כן, יעיל הוא יותר מאשר פרסומות ללא הומור רק כאשר יש כבר לקהל היעד עמדה חיובית כלפי המותג.
נושא חשוב אשר מקבל משמעות שונה בעשור האחרון הוא הפרסום לבני נוער.  בכנס של ארגון המחקר האירופי , ESOMAR , שנערך לאחרונה בקופנהגן והוקדש לנושא המחקר והשיווק בקרב ילדים ובני נוער , הסכימו כל הדוברים שלמשקלם היחסי של הילדים ובני הנוער , הן כצרכנים והן כבעלי השפעה על החלטות הקניה של המבוגרים עולה כל הזמן. השימוש בטקטיקות פרסום הפך  לנפוץ גם בקרב הפרסום לבני נוער , השימוש בהפחדה (איידס , נגד עישון, תאונות דרכים ) הינו מהנפוצים בשימוש בנושאים אשר מפחידים כשלעצמם. לאור המצב המדיני נראה כי גובר השימוש בהומור גם בפרסום לבני הנוער. במרכזה של עבודה זו עומד בחינת השפעת ההומור על בני הנוער בעיקר בימים אלו. ניתן לראות כי בשנים האחרונות חלו שינויים  בהיקף הפנייה ובסוגי מוצרים הפונים לבני נוער.
בעוד בעבר פנו לבני נוער במוצרים ייעודיים להם : אופנה , מזון מהיר , חטיפים וכדומה . לאחרונה גוברת ההכרה לכוחם של בני הנוער. אנו רואים התפשטות הפנייה לבני נוער גם במוצרים שמסורתיים השייכים למבוגרים. (טלפונים סוללרים), מזון להכנה מהירה (נודלס תלמה ).
קיימת חשיבות להבנת עולמם של קהל יעד זה , שכן הם צרכני המחר . עיצוב הערכים , העמדות והשקפת העולם, מתרחש בדרך כלל בילדות ובגיל ההתבגרות אלה יעצבו את התנהגותם כצרכנים מבוגרים מחר.
משום כך חשוב כי המשווק יכיר ויבין היטב את המגמות הרווחות בקרב ילדים ובני נוער כיום, על מנת שיוכל להגיב "נכון" יותר למגמות השוק ולתכנן  נכון יותר את היערכותו לעתיד .
מטרת עבודה זו לבחון את  אפקטיביות ההומור על בני נוער,  וזאת לאור מגמות השוק אשר חלות על הנוער כיום , שכן מגמה יכולה להפוך לאופנה . העבודה תבחן האם פרסומות הומוריסטיות יותר משיגות יותר את תשומת ליבם של בני הנוער? האם הן מובנות יותר, משכנעות יותר, ומצליחות לשנות את עמדותיו של בני הנוער. איזה סוג הומור עדיף יותר על בני נוער ? אגרסיבי, מיני , שטותי , האם קיימים הבדלים בקבלת ההומור אשר נובעים ממגדר, מוצא , וגיל ?
האם קיים הבדל בקבלת ההומור על בני נוער בסוגי מוצרים שונים ( מעורבות גבוהה , מעורבות נמוכה) ?